Blogger Template by Blogcrowds.

BT på ville veier

"Om de døde skal man ikke tale vondt", sier et mer enn 2500 år gammelt, romersk ord. Men er det greit å bruke dem i markedsføringen?

På siste side i del 1 reklamerer BT hver dag for en nettsak som kommer på bt.no samme dag, og en sak som kommer i pairavisen neste dag. I dag ble det reklamert for bt.no, som lokket med at de skulle følge begravelsen til et av ofrene fra terroren i Algerie. Usmakelig, spør du meg. Riktig nok vet vi at det er en viss interesse for folk som dør, naturlig eller under dramatiske omstendigheter. Men jeg håper vi slipper å se egenannonser i BT som denne: "I morgen 27 dødsannonser!"

Når vi først snakker om de døde: I forrige uke døde Egil Hovland, vår fremste kirkemusikalske komponist i etterkrigstiden, bl.a. med 24 melodier i Norsk Salmebok og en større og mer variert produksjon av orgel- og kirkemusikk enn noen annen. Også som organist i Glemmen kirke gjennom 45 år og som mangeårig korleder har han satt tydelige spor etter seg. Hans dødsfall har ikke vært omtalt med en eneste linje i BTs papiravis.

Derimot er avisens lesere gjort kjent med et annet dødsfall som fant sted samtidig: Reg Presley, vokalisten i 1960-tallsbandet The Troggs.

2 kommentarer:

Vi kunne formulert oss mer smakfullt, men det var helt på sin plass å omtale begravelsen, og jeg kan ikke se at det var galt å opplyse om at vi villle gjøre det. Konteksten var imidlertid feil.

Vi burde tatt med noe av NTB-meldingen, som kom på nett, i papirutgaven også. Men ring oss, send e-post eller stikk gjerne innom om du mener vi glipper på en sak, så er det mulig å rette opp raskt.

GS

16. februar 2013 kl. 20:49  

Takk for svar. Det var ikke så mye formuleringene som konteksten jeg reagerte på. Dette sto på en plass hvor avisen prøver å "selge" kommende saker. Jeg mener fortsatt at begravelser ikke skal gjøres til salgsvare.

16. februar 2013 kl. 23:50  

Nyere innlegg Eldre innlegg Startsiden