Blogger Template by Blogcrowds.

Hvor engstelig er det mulig å bli?

I begynnelsen av april går en nordisk bibliotekkonferanse av stabelen i Bergen. Av styremedlem Jannicke Røgler i Norsk Bibliotekforening ble jeg bedt om å lede en debatt om e-bøker, og sa meg villig til det. Noe senere skrev jeg en kommentar om e-bøker i Dag og Tid, hvor jeg kritiserte både nasjonalbibliotekar Vigdis Moe Skarstein og Bibliotekforeningen. Dette utløste svar fra begge i påfølgende nummer av Dag og Tid.

Så fikk jeg følgende e-post fra programkomiteen for konferansen, ved Jannicke Røgler:

"Programkomiteen har hatt behov for en intern avklaring når det gjelder debatten pga innleggene i Dag og Tid og svaret Vigdis Moe Skarstein gir deg der. Jeg ser at hun blant annet oppfordrer deg til å delta på e-bokseminaret. 

Programkomiteen ser at det kan bli problematisk å be deg lede debatten etter Nasjonalbibliotekarens innlegg. Vi er avhengig av å ha henne med på laget og ønsker ikke å provosere henne unødig. Dette ble rett og slett en vanskelig situasjon for oss og vi har kommet frem til at det er best å invitere en annen til å lede debatten. Vi håper du har forståelse for dette og beklager situasjonen.

Vi håper selvfølgelig du har anledning til å delta på seminaret."     

Noe tilsvarende tror jeg knapt jeg har opplevd. Jeg lever godt uten den debattlederoppgaven, men dette er jo en grov fornærmelse mot Vigdis Moe Skarstein. Tror de at hun er et persilleblad, som etter litt kritikk fra meg legger seg ned og hulker når hun får høre at jeg skal lede en debatt om dette temaet på konferansen? 

Temaet interesserer meg. Men nå vet jeg ikke om jeg våger å delta på konferansen. Vil jo nødig såre nasjonalbibliotekarens antatt såre følelser.

8 kommentarer:

Trudde biblioteka skulle vere eit fyrtårn for ytringsfridom. Dette er hårreisande. Du får gå på konferansen og skremme dei litt, Jan!

6. mars 2013 kl. 20:40  

Slutter meg til Bildøen. Om du behøver å skremme dem, er jeg ikke sikker på - de høres vettskremte ut allerede.

6. mars 2013 kl. 22:28  

Ja, på konferansen kommer jeg nok til å gå. Så får vi se om noen blir skremt. Vigdis Moe Skarstein blir det neppe; det var da heller ikke min hensikt.

7. mars 2013 kl. 00:39  

Hei Jan Landro,
I påvente av svar fra deg på forespørsel om debattledelse på vårt e-bokseminar i april oppsto ganske riktig en diskusjon i programkomiteen, som består av meg, Hege Newth Nouri og Jannicke Røgler.

Vi snakket om hvordan vi kunne sikre en så åpen og god debatt som mulig. Da ditt innlegg kom i Dag og Tid, diskuterte vi det problematiske med å velge en debattleder til denne debatten, som så klart i forkant hadde flagget personlige meninger. Det er viktig for oss at denne debatten skal få frem debattantenes synspunkter, som i denne anledning altså er Kristenn Einarsson fra Forleggerforeningen, Sigmund Løvåsen fra Forfatterforeningen, Vigdis Moe Skarstein fra Nasjonalbiblioteket og meg selv fra bibliotekforeningen.

E-bokdebatten er viktig for biblioteksektoren: der vil personer med svært ulikt ståsted i bok- og bibliotekbransjen møtes ved samme bord. Vi har en mulighet til å få åpent frem ulike synspunkter og meninger som ikke har vært fremme tidligere. Målet er for oss å tilrettelegge for en best mulig meningsutveksling. Da vi ikke hadde inngått noen avtale med deg, valgte vi å se etter en annen debattleder.

Jeg kan forsikre deg om at Norsk Bibliotekforening er opptatt av å drive utviklingen i biblioteksektoren fremover, og ikke er redde for å provosere om det er nødvendig. Det tror jeg nok Nasjonalbibliotekaren vil være enig med meg i. Jeg håper virkelig at du vil være deltager på e-bokseminaret, jeg tror det vil bli svært interessant. Med en god, frisk og åpen debatt.

Jeg skjønte da jeg så e-postkorrespondansen at den kunne fremstå litt kryptisk, og hadde tenkt å kontakte deg for å oppklare eventuelle misforståelser. Det rakk jeg dessverre ikke før du valgte å gå ut på bloggen din her, men jeg håper at denne kommentaren er klargjørende.

Beste hilsen,
Ingeborg Rygh Hjorthen, Leder for Norsk Bibliotekforening

7. mars 2013 kl. 10:07  

Takk for oppklarende svar. Fordi jeg det siste halvannet døgnet har vært på nesten konstant reisefot mellom ulike oppdrag, har jeg ikke hatt anledning til å svare før nå, mens jeg sitter og venter på en forsinket flyavgang.
Jeg så ikke noe kryptisk i meldingen jeg mottok, den var glassklar og ikke til å misforstå - bl.a. i sitt ønske om å stå på god fot med nasjonalbibliotekaren.
Dere ønsker visst en debattleder som ikke mener noe om saken. Da får dere enten en som ikke vet stort om e-bokproblematikken, eller en som hittil har holdt kjeft. For min egen del vil jeg bare legge til at jeg har ledet mange debatter, også på flere bibliotekkonferanser, uten at jeg har gjort mine holdninger til noen hovedsak.

8. mars 2013 kl. 16:12  

Det er ikke gunstig at arrangør bytter ordstyrer fordi ordstyrer kan oppfattes som negativ for en av foredragsholderne
Det kan gi uante konsekvenser for mange debatter hvis dette skulle bli politikken
Frode Bakken

10. mars 2013 kl. 20:21  

Nei, prinsipielt er det nokså tvilsomt, det de gjør. Og når det er snakk om et totalt misforstått forsøk på å "blidgjøre" nasjonalbibliotekaren, gjør ikke det saken bedre.

10. mars 2013 kl. 23:01  

OI! Pinlig...
Dette blir for dumt.

Hilsen bibliotekaren

11. mars 2013 kl. 15:45  

Nyere innlegg Eldre innlegg Startsiden